تاریخچه
واحد فناوري اطلاعات مرکز کشوری مدیریت سلامت در سال 1380 و به منظور الكترونيكي نمودن آمار و اطلاعات با دو دستگاه سرور HP LH 300 PIII و یکصد و دو دستگاه کامپیوتر پنتیوم 3 ( قسمت اداری، اتاق کامپیوتر، کارگاهها، سالنهای همایش و خوابگاه ) و بستر شبکه CAT5 با توپولوژی استار هم در قسمت اداری و هم خوابگاه ( سه طبقه با 6 ضلع ) با اتصال به شبکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز با وایرلس راه اندازی گردید. سپس با گسترده شدن سيستمهاي رايانه اي و نيز نياز به كنترل و به روز رساني اين سيستمها، كنترل سخت افزارها و نرم افزارها و شبكه نيز به وظايف اين بخش افزوده گرديد و این واحد فعالیت خود را کماکان زیر نظر مدیریت آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه در راستای نیازهای مدیریت مرکز ادامه می دهد. در حال حاضر اين بخش توانسته است با حداقل امكانات كارهاي مثبتي را در اداره این واحد به انجام برساند.
فعالیتها
فعالیتهایی كه در خصوص فناوري اطلاعات انجام شده و انجام مي شود را مي توان به قسمتهای زیر تقسيم نمود:
1. بخش سخت افزار
2. بخش نرم افزار
3. بخش شبكه
4. بخش وب سایت
5. بخش امنیت
6. بخش صمعی و بصری
معرفي اجمالي هر يك از زير بخشها و وظايف آنها در واحد فناوري اطلاعات
1- بخش سخت افزار : اين بخش با فعاليتهای عمده شامل نیازسنجی و كارشناسي تهيه انواع سخت افزارها در راستای خرید ، نصب انواع قطعات و تجهيزات ، راه اندازي رايانه ها، اسكنر ، پرينتر ، دستگاههای كارت زني ، سرورها ، یو پی اس و سوييچ هاي شبكه و تعمیر و پشتیبانی، عیب یابی و رفع عیب و تعويض قطعات معيوب مي باشد. . اين قسمت وظيفه نگهداري سخت افزار موجود و جدید، آموزش نگهداري صحيح از سيستمها به پرسنل و بازديد دوره اي جهت بررسي سيستم هاي سخت افزاري مركزرا بر عهده دارد.
2- بخش نرم افزار : اين بخش شامل فعاليتهای متعددی میباشد كه عمدتا بر محور نصب و نگهداري و توسعه و بروز رسانی نرم افزارها اعم از ( اتوماسیون اداری، نرم افزار های مختلف حسابداری، نرم افزار حضور و غیاب ، آموزش ضمن خدمت، کتابخانه ، اتاق کامپیوتر ) بوده است. نصب انواع سيستم عامل ها، نصب برنامه هاي كاربردي بر روي کامپیوترهای كاربران ،راه اندازي سيستم هاي جديد ، نگهداري و رفع اشكالات نرم افزاري ، ارتقا و به روزرساني سیستم عاملها و برنامه ها و آنتي ويروس ها مي باشد، كه اين پشتيباني ها شامل آموزش نرم افزار های مختلف به پرسنل بصورت تعاملی و رو در رو، رفع ايرادات آنها در سيستم ، بررسي و در صورت نیاز انجام رفع باگ در نرم افزارها ، گرفتن Backup از اطلاعات ذخيره شده بر روي کامپیوترها
3- بخش شبكه : اين بخش يكي از حوزه هاي عمده اين واحد مي باشد و رئوس آن توسعه ، نگهداری ، رفع اشكالات اکتیو و پسیو سخت افزاری و نرم افزاری اینترنت و اینترانت شبکه اعم از سرورها، سویچها، اکسس پوینت ها، نودها و .. مي باشد. در اين راستا ساختار فيزيكي شبكه مورد بازنگري قرار گرفته است و بررسي ، به روز رساني با فن آوريهای جديد ، بهينه سازي و افزايش ظرفيت ها مدنظر مي باشد. اين بخش همچنين وظيفه بررسي و برقراي امنيت شبكه را نيز بر عهده دارد . ايمني و سلامت رواني كارمندان و حفظ سرمايه هاي كانون از اولويت هاي سياست كاري اين واحد مي باشد و در اين راستا تمامي رايانه هاي شبكه از نظر داشتن ويروس و نرم افزارهاي مزاحم مورد بررسي قرار گرفته و تمامی سیستمها به طور پيوسته مورد بررسي قرار می گیرد و از نظر نصب انواع آنتي ويروس و فعال سازي فايروال ها كارهاي لازم انجام مي پذیرد. ارتقا ، به روز رساني و ارائه توصيه هاي لازم براي كاربران نيز ازوظايف اين واحد مي باشد.
4- بخش وب سایت : اين بخش با طراحي اولین وب سايت مرکز در سال 1381 بصورت html و ایجاد صفحات و بارگذاری اطلاعات و بروزرساني اطلاعات شروع شد و درسالهای بعد با طراحی یک وب سایت ( مدیریت محتوا) کاملتر گردید .سپس با خرید پورتال جدید از سوی دانشگاه اطلاعات موجود برو روی پورتال بارگزاری گردید. در اين بخش اطلاعات و اخبار و اطلاعیه واحدهای مختلف ( آموزش، پژوهش، واحد روابط بین الملل، مرکز مدیریت دانش، آموزش ضمن خدمت و ... ) بارگذاري و بروز رسانی میشود.
5- بخش امنیت : در این بخش مقوله امنیت فناوری اطلاعات اعم از سخت افزار و نرم افزار و داده واطلاعات مرکز مد نظر میباشد. که امنیت از نظر فیزیکی سرورها و تجهیزات شبکه با اتاق سرور جدید و شبکه با فایروال سخت افزاری تنظیم و بروز شده از سوی مدیریت آمار و سرورهای دارای آنتی ویروس و فایروال و بروز شده و امنیت سیستمهای کاربران با سیستم عاملهای جدید و آنتی ویروس کاسپر لایسنس دار خریداری شده از سوی مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دائما" مورد بازبینی قرار گرفته و بروز میگرد بطوریکه تا کنون شبکه داخلی مرکز حتی برای یکبار هم به خاطر بدافزار و ویروس و تروجان و ... دچار اختلال نگردیده است.
6- بخش صمعی و بصری : در این بخش مسائل مربوط به نیازسنجی و خرید و تجهیز و نگهداری و پشتیبانی از ایتدای شروع فعالیتهای مرکز پیگیری شده و با برگزاری همایشها و کنفرانسهای بیشماری به فعالیت خود ادامه میدهد. در این بخش نصب و را ه اندازی پروژکتورها، پرده ها، سیستمهای صوتی و تصویری جهت استفاده در برنامه های مختلف ( داخلی و خارجی) انجام میگیرد. رفع اشکالات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به برنامه های همایشها و سمینارها در این بخش انجام میگیرد.
فعالیتهای اخیر انجام گرفته واحد فناوری اطلاعات مرکز
1- خرید و راه اندازی تجهیزات جدید ارتباط وایرلس مرکز با دانشگاه ( پوینت تو پوینت ) جهت ارتباط بهتر و پایدارتر
2- کابل کشی برق اضطراری از اتاق سرور به قسمت اداری و سالنهای همایش، اتاق کامپیوتر و سویچهای موجود در مرکز جهت نگهداری هر چه بهتر در مقابل نوسانات و قطعی برق
3- جابجائی اتاق سرور و استاندارد سازی اتاق سرور جدید طبق استانداردهای مدیریت آمار و فناوری
اطلاعات دانشگاه در سال 1394
4- اصلاح و بازبینی زیر ساخت شبکه داخلی طبق استانداردها و خرید و تعویض سویچهای جدید و ارتقاء سرعت ارتباط شیکه داخلی از 100 مگابیت در ثانیه به 1000 مگابیت در ثانیه و تعویض کابلهای قدیمی CAT 5 و جایگزینی کابل جدید CAT 6 ارتقاء زیر ساخت شبکه به فیبر نوری در سال 95
5- آماده سازی فاز اول زیر ساخت و کابل کشی شبکه برای دوربین های سالنهای همایش جهت مستند سازی و برنامه های آتی ( شامل برگزاری کلاسهای آنلاین، همایشهای و کنفرانسهای تحت وب و وبینار و .... )
6- جابجایی کتابخانه به اتاق کامپیوتر و راه اندازی ( سیستمها و .... )
7- را ه اندازی اتاق کامپیوتر جدید شامل ایجاد بستر جدید از کف و کابل کشی شبکه و تعویض و اضافه کردن سویچهای جدید با ظرفیت 54 کامپیوتر
8- کارشناسی و خرید و را ه اندازی سیستم یکپارچه اینترنت بی سیم با پوشش کامل مرکز هم در قسمت طبقات اداری ( سالنها، اتاقها، کارگاهها، سالنهای همایش و اتاق کامپیوتر، کتابخانه و سالن غذا خوری و حتی محوطه حیات جلوی مرکز) وهم خوابگاه شامل سه طبق ( 6 ضلع ) و زیرزمین
9- برنامه ریزی، پیگیری، خرید و نصب و راه اندازی سیستم دوربین مدار بسته مرکز
10- جابجایی دیتاپروژکتورها و کابل کشی HDMI و نصب پرده برقی جدید برای سالنهای همایش و ارتقای کیفیت تصویر