سرفصلهای
- اصول و مفاهیم نظام سلامت (20 ساعت )
Ø تاریخچه ؛ تعاریف ؛ مفاهیم و وظایف نظام سلامت
Ø کیفیت در ارائه خدمات سلامت و روشهای ارتقاء کیفیت
Ø مداخلات مبتنی بر شواهد
نظام سلامت را تحلیل کنند ؛ اجزای نظام سلامت را نام ببرند ؛ وظایف نظام سلامت را تعریف کنند؛ کیفیت در ارائه خدمات سلامت را تعریف کنند؛ روشهای ارتقاء کیفیت را بشناسند؛ مداخلات مبتنی بر شواهد را بکار گیرند ؛
- برنامه ریزی و ارزشیابی در فعالیتهای سلامت و مشارکت بین بخشی و جامعه در سیستم سلامت (20 ساعت )
Ø روشهای برنامه ریزی (تجزیه تحلیل وضعیت موجود ؛ اولویت بندی ؛ تعیین اهداف , برنامه و بودجه بندی ؛ کنترل و ارزشیابی )
Ø مدلها و روشهای مشارکت بین بخشی و مشارکت جامعه در سلامت
Ø اصول اپیدمیولوژی
روشهای شناسایی مشکل در سیستم سلامت را بشناسد؛ مشکل واحد خود را شناسایی کندروشهای برنامه ریزی را بشناسد ؛ برنامه ریزی مبتنی بر نتایج را بشناسد ؛ روشهای برنامه ریزی را تعریف کند ؛ برای واحد خود برنامه ارائه کند ؛ روشهای ارزشیابی در سیستم سلامت را تعریف کند . روشهای مشارکت بین بخشی را تعریف کند؛ مدل مشارکت بین بخشی را را برای واحد خود ارائه کند ؛روشهای مشارکت جامعه در سلامت را تعریف کند ؛ مدل مشارکت جامعه را برای واحد خود ارائه کند
- تحقیق در سیستم سلامت(60 ساعت )
Ø جستجوی اطلاعات
Ø آشنایی با روشهای آماری
Ø مطالعات کیفی
Ø اصول کار مبتنی بر شواهد
Ø نوشتن پروپوزال
Ø نوشتن مقاله( فارسی و انگلیسی)
Ø رفرانس نویسی مبانی تحقیق در سیستم سلامت را بشناسد ؛ اطلاعات مورد نیاز خود را جستجو کند ؛ با روشهای آماری آشنا شود ؛ با مطالعات کیفی آشنا شود ؛اصول کار مبتنی بر شواهد را در عمل به کار بگیرند ؛ اصول نوشتن مقاله به زبانهای فارسی و انگلیسی را بداند ؛ برای واحد خود پروپوزال پژوهشی بنویسد
مدرسین: دکتر جعفر صادق تبریزی ؛ دکتر علی جنتی ؛ دکتر سعیددستگیری ؛ دکتر مهستی علیزاده ؛ مهندس حسین بهجت ؛ دکترحسین جباری بیرامی ؛
منبع مطالعه : http://www.elib.hbi.ir/persian/PUBLIC_HEALTH_EBOOK/PUBLIC_HEALTH_INDEX1.htm
برنامه آموزشی تربيت پژوهشگر در سيستم سلامت