041 - 36571813
شنبه 15 دي 1403

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز

 

اولین دوره تربیت پژوهشگر در سال 88 در سطح کشوری برگزار شد
- برنامه ریزي هاي آموزشی بر اساس آموزش بزرگسالان انجام گرفت. از اساتید درخواست گردید تا کلیه کلاسها به شکل کارگاهی طراحی شوند. بطوري که تمرکز بر مطالب عملی و کاربردي باشد.
دوره تربیت پژوهشگر به شکل پودمانی طراحی شده است .. هر پودمان به مدت یک هفته بوده وبه فاصله یکماهه برگزار شدند. 4 پودمان اول شامل پیش نیازهامیباشند که هدف از آن ارتقاء سطح آگاهی فراگیران و آشنایی بیشتر آنان با سیستم سلامت و مدیریت سیستم سلامت
میباشد. در دو پودمان بعدي به مطالب تخصصی در مورد روش هاي پژوهش مقدماتی و پیشرفته پرداخته شد. در ارزیابی فراگیران بیشتر از روشهاي عملی که توسط استاد طراحی شده بود ؛ استفاده گردید همچنین در مواردي نیز از آزمون کتبی بهره گرفته شد. براي هردرس دوره فورم ارزشیابی استاد و دوره طراحی شدو از فراگیران خواسته شد تا آنرا تکمیل نمایند.
ارزیابی نهایی و به عبارت دیگر اتمام دوره منوط به اجراي یک پروژه تحقیقاتی( پایان نامه) میباشد که عنوان آن میباید به تصویب هیئت برد و شوراي پژوهشی مرکز رسیده باشد که فراگیر ملزم به اتمام پایان نامه در حداکثر مدت یکسال است. اخذ نظرات تخصصی در مورد برنامه و تایید نهایی آن جهت اصلاح و ارتقاء برنامه و اخذ نظرات تخصصی ؛ برنامه تدوین شده به تعدادي از اساتید ارسال شد و پس از اعمال نظرات اصلاحی اساتید ، برنامه مجددا در یک نشست تخصصی با حضور هیئت برد و اساتید مطرح و نهایی گشت.
9- پذیرش دانشجو:
پذیرش دانشجو از طریق شرکت در آزمون ورودي تعیین شد. بدین منظور اطلاعیه پذیرش دانشجو در یک روزنامه کثیرالا نتشار ، سایت مرکز و سایت دانشگاه علوم پزشکی تبریز منتشر گردید
10- اجراي آزمون ورودي
45 نفر از استان آذربایجانشرقی و سایر استانها جهت شرکت در آزمون ورودي با ثبت نام قبلی و ارسالآزمون با حضور معاونت مدیریت پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تبریز و راس ساعت 9 صبح و به مدت دقیقه آغاز شد.
در آزمون ورودي مرکز کلیه استانداردهاي آزمونهاي رسمی رعایت شد.
سوالات آزمون در سه زمینه آشنایی با نظام سلامت ؛ مبانی مدیریت ؛ و مبانی تحقیق با 15 سوال در هر9 زمینه طراحی شد سوالات بصورت چهار جوابی طراحی شده بودند و داوطلبان موظف بودند در مدت 0دقیقه به سوالات در پاسخ نامه جواب دهند.
9پس از خاتمه آزمون اوراق بلافاصله تصحیح و نتایج در همان روز اعلام گردید. دو برابر ظرفیت پذیرش در مرحله نخست بود. در مرحله بعدي اسامی 11 تن از پذیرفته شدگان نهایی به عنوان فراگیر دوره تربیت پژوهشگر پس از انجام مصاحبه اعلام شد.

- گزارش اجمالي پودمان

الف: عنوان پودمان : اولین دوره تربیت پژوهشگر
ج: محتواي پودمان

رديف

نام درس

تعداد ساعت

نام استاد

زمان درس

ايميل استاد

1

مراقبتهای بهداشتی اولیه

 

دکتر جنتی

هر دو در یک روز-

صبح و بعد از ظهر

 

2

سطوح ارائه خدمات

 

دکتر جباری بیرامی

 

3

ساختار های سیستمهای بهداشتی درمانی

 

دکتراشجعی

   هر دو در یک روز-

صبح و بعد از ظهر

 

4

کارایی اثر بخش و کیفیت

 

دکتر اشجعی

 

6

فراهم بودن و برابری

 

دکتر اشجعی

   هر دو در یک روز-

صبح و بعد از ظهر

 

7

اولویت بندی

 

دکتر اشجعی

 

8

نظام پرداخت

 

دکتر تبریزی

هر دو در یک روز-

صبح و بعد از ظهر

 

9

وظایف نظام سلامت و کلیات

 

دکتر تبریزی

 

10

nonmedicalization

 

دکتر پزشکی

هر دو در یک روز-

صبح و بعد از ظهر

 

11

nonmedicalization

 

دکتر پزشکی

 

12

تمرکززدایی

 

دکتر جباری بیرامی

هر دو در یک روز -

صبح و بعد از ظهر

 

13

ظرفیت سازی در سیستم سلامت-مدیریت تغییر

 

دکتر اشجعی

 

14

پایش و ارزشیابی در سیستم سلامت

 

دکتر علیزاده

صبح

 

15

مشارکت بخش خصوصی و دولتی

 

دکتر اشجعی

هردو در یک روز-

صبح و بعد از ظهر

 

16

تامین مالی

 

دکتر عبدالهی

 

17

تولید و تامین منابع

 

دکتر جنتی

هردو در یک روز-

صبح و بعد از ظهر

 

18

نظارت و سرپرستی

 

دکتر جنتی

19

ارائه خدمات در سیستم سلامت

 

دکتر تبریزی

هر دو در یک روز -

صبح و بعد از ظهر

tabrizijs@tbzmed.ac.ir

20

ارائه خدمات در سیستم سلامت

 

دکتر تبریزی

21

شاخصهای ارزشیابی نظامهای بهداشتی درمانی

 

دکتر وحیدی

 

 

نتيجه ارزشيابي دوره: نتایج نهایی ارزیابی فراگیران از کلاس