کلیات برگزاری دوره آموزشی"مهارت های اساسی مدیریت و رهبری برای اعضای هیات علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور
تعریف دوره:
این برنامه با هدف افزایش توانمندی و همچنین هدایت گام به گام اعضای هیات علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور در قالب یک مجموعه ای 7 دوره ای به مدت 56 ساعت طراحی و اجرا می شود
هدف دوره:
- ارتقای دانش، نگرش و مهارتهای مدیریت و رهبری اعضای هیات علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور
گروه هدف:
- اعضای هیات علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور
- اولویت با اعضای هیات علمی دارای پست های مدیریتی (روسای دانشکده ها، معاونین دانشکده ها، مدیران گروه ها و ...)
طول و زمانبندی دوره:
- برنامه آموزشی در قالب 7 دوره تدوین شده است که بصورت متوالی ارائه خواهد شد. جلسات پرسش و پاسخ برای هر دوره به صورت متناوب برگزار خواهد شد.
ارزشیابی:
- این برنامه آموزشی ارزشیابی وآزمون پایان دوره ندارد و به کلیه شرکت کنندگان گواهی شرکت صادر خواهد شد .
مدرسین برنامه:
- معیار انتخاب مدرسین برنامه عبارت است از: کفایت علمی، تجربه میدانی، و تسلط بر فنون تدریس کارگاهی آموزش بزرگسالان (Adult Learning)
- بسته به نیاز از مدرسین خبره ی کشوری و بین المللی در زمینه های مورد نظر استفاده می شود.
فرایند اجرا و پیاده سازی:
- برنامه اجرایی دوره های آموزشی بصورت سالانه از سوی مرکز ملی آموزش مدیریت سلامت و مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی بازبینی و توسط مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ می شود.
- ثبت نام از متقاضیان از طریق وب سایت مرکز بوده و اعضاء هیات علمی جهت شرکت در دوره و آزمون با کلیک برروی دکمه "ثبت نام و شرکت در برنامه آموزشی" به سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی به آدرس ( بزودی) منتقل خواهند شد.
- ارزشیابی برنامه آموزشی به لحاظ کیفیت محتوا، اثربخشی برنامه، اساتید، شیوه اجرا و مدیریت اجرایی برنامه در قالب نظام مدون علمی توسط مرکز انجام خواهد پذیرفت.
- فراگیرانی که دوره آموزشی را با موفقیت سپری کرده باشند گواهی پایان دوره دریافت خواهند نمود.
برنامه آموزشی مهارت های اساسی مدیریت و رهبری برای اعضای هیات علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور
- سیستم سلامت:
در این دوره فراگیران با اهادف و کارکردهای سیستم سلامت و همچنین ساختار سیستم سلامت در کشور آشنا می گردند. همچنین در این دوره فراگیران بصورت انتقادی سیستم سلامت و حوزه های مرتبط با حیطه ی کاری خود را نقد و بررسی می کنند.
- مهارت های عمومی مدیریت و رهبری:
در این دوره فراگیران دانش و مهارت های اساسی در زمینه بهبود توانمندی های رهبری را فرا می گیرند. تمرکز این دوره بر آشنایی فرایگران با رسالت و چشم انداز سازمان، مهارت های ارتباط عمومی و ارتباطات سازمانی و همچنین با تفکر کار تیمی و مهارت های تیم سازی و هدایت تیم می باشد.
- برنامه ریزی و ارزشیابی در سیستم های بهداشتی و درمانی:
در این دوره فراگیران دانش و مهارت های اساسی در زمینه برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی را فرا می گیرند و برای هدایت تدوین برنامه های عملیاتی واحد های زیر مجموعه و همچنین تنظیم برنامه ی مدیریتی خود آماده می شوند. همچنین در این دوره فراگیران با مهارت های اساسی پایش و ارزشیابی در سیستم های بهداشتی و درمانی و همچنین آمادگی جهت تنظیم برنامه پایش و ارزشیابی مجموعه تحت مدیریت خود و هدایت مجموعه تحت مدیریت جهت تدوین و اجرای برنامه پایش و ارزشیابی خود آشنا می شوند.
- مهارت های مدیریت منابع و سرمایه های سازمان:
در این دوره فراگیران دانش و مهارت های اساسی در زمینه شناسایی و مدیریت منابع و سرمایه های موجود در سازمان را به منظور ارتقای بهره وری آنها فرا می گیرند.
- مهارت های مدیریت تغییر و تحول سازمان
یکی از بنیادی ترین مهارت هایی که هر فرد و بخصوص یک عضو هیات علمی و در محیط دانشگاه لازم است در آن وریزده شود مهارت های مربوط به برنامه ریزی و هدایت تغییرات می باشد. هدف از این دوره توسعه دانش، مهارت، نگرش و رفتارهای لازم جهت مدیریت فرایند تغییر و همچنین مهارت های لازم در راستای حل مسائل و مشکلات محیط کاری و ارتقای فرایندهای مجموعه تحت مدیریت خود می باشد.
- مهارت های ارتقای کیفیت
با توجه به اهمیت کیفیت در تمامی عرصه های مدیریت بخصوص در دانشگاه های علوم پزشکی لزوم آشنایی اعضای هیات علمی با مفاهیم روشها و ابزارهای ارتقای کیفیت را ضروری می سازد. از این رو این دوره با هدف آشنا سازی فراگیران با مفاهیم کیفیت و روش ها و ابزارهای بهبود ان تدوین و اجرا می شود.
- مدیریت آموزش عالی در عصر جدید
با توجه به روند رشد و تغییرات در جامعه و بخصوص در زمینه علم و فناوری در سال های اخیر که حرکت شتابانی به خود گرفته است، غفلت از آینده و نداشتن چشم اندازی واقعی از آن می تواند تمامی برنامه ها و حرکت ها اعضای هیات علمی و دانشگاه ها را بی اثر و منحرف کند. هدف از این دوره توسعه دانش، مهارت و نگرش اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای رویارویی با چالش های نوین پیش روی دانشگاه ها و همچنین همراستایی با برنامه های کلان ملی و منطقه ای برای پیشبرد اهداف دانشگاه ها می باشد. همچنین در این دوره اعضای هیات علمی دانشگاه ها با مفاهیمی که دانشگاه ها در عصر کنونی با آن روبرو هستند و همچنین مهارت هایی آینده نگری و آینده پژوهی و بررسی روندها و ابرروندهای تاثیر گذار بر حرکت دانشگاه ها آشنا می شوند.
عناوین دوره و سرفصل های برنامه آموزشی مهارت های اساسی مدیریت و رهبری برای اعضای هیات علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم
پزشکی
ردیف |
عنوان دوره |
سرفصل ها |
1 |
سیستم سلامت
|
- تاریخچه نظام سلامت در جهان و ایران (60 دقیقه)
- اهداف و وظایف نظام سلامت (120 دقیقه)
- مراقبتهای اولیه بهداشتی و ساختار نظام سلامت ایران (120 دقیقه)
- پوشش همگانی سلامت (60 دقیقه)
|
2 |
مهارت های عمومی مدیریت و رهبری
|
- تبیین اکوسیستم نظام مدیریت و رهبری(120 دقیقه)
- نقش ها و کارکرد های رهبری اثربخش(60 دقیقه)
- تفکر سیستمیک (90 دقیقه)
- ارتباط موثر (90 دقیقه)
- تیم و کار تیمی (90 دقیقه)
- مدیریت زمان (90 دقیقه)
- سیستم اطلاعات مدیریت (90 دقیقه)
|
3 |
مبنای برنامه ریزی و ارزشیابی |
- تبیین اصول و روش های برنامه ریزی (90 دقیقه)
- اصول تدوین برنامه استراتژیک (تحلیل وضعیت موجود، تحلیل ذینفعان، تهیه رسالت و دورنما، تدوین اهداف، تدوین شاخص های موفقیت) (300 دقیقه)
- اصول تدوین برنامه عملیاتی (240 دقیقه)
- اصول و شیوه های کنترل، پایش و ارزشیابی (120 دقیقه)
- ارزشیابی و اعتیاربخشی سازمان های بهداشتی و درمانی (120 دقیقه)
|
4 |
مهارت های مدیریت منابع و سرمایه های سازمان
|
- مدیریت سرمایه های انسانی (120 دقیقه)
- مدیریت منابع مالی و فیزیکی (120 دقیقه)
- مدیریت سرمایه های نامشهود (120 دقیقه)
|
5 |
مهارت های مدیریت تغییر و تحول سازمان
|
- مهارت حل مسئله و تصمیم گیری (120 دقیقه)
- مهارت مدیریت تغییر(120 دقیقه)
- مهارت مدیریت نو آوری (120 دقیقه)
- حمایت طلبی (120 دقیقه)
|
6 |
مهارت های ارتقای کیفیت
|
- اصول و مفاهیم کیفیت (120 دقیقه)
- روشهای ارتقای کیفیت خدمات و فرایندها (مستندسازی فرایندها، FOCUS PDCA) (120 دقیقه)
|
7 |
مدیریت آموزش عالی در عصر جدید |
- دانشگاه های نسل سوم و چهارم (120 دقیقه)
- شاخص های بین المللی اعتبار بخشی و رتبه بندی دانشگاه ها(120 دقیقه)
- تبیین مفهوم آینده نگاری در علوم و تکنولوژی (180 دقیقه)
- ابر روندهای حوزه علم و تکنولوژی (120 دقیقه)
|