041 - 36571813
شنبه 8 دي 1403

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز

کلیات برنامه آموزشی مهارتهای مدیریتی اعضای هیات علمی

کلیات برگزاری دوره آموزشی"مهارت های اساسی مدیریت و رهبری برای اعضای هیات علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور
  
تعریف دوره:
این برنامه با هدف افزایش توانمندی و همچنین هدایت گام به گام اعضای هیات علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور در قالب یک مجموعه ای 7 دوره ای به مدت 56 ساعت طراحی و اجرا می شود
 
هدف دوره:
  • ارتقای دانش، نگرش و مهارت‌های مدیریت و رهبری اعضای هیات علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور
 
گروه هدف:
  • اعضای هیات علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور
  • اولویت با اعضای هیات علمی دارای پست های مدیریتی (روسای دانشکده ها، معاونین دانشکده ها، مدیران گروه ها و ...)
 
طول و زمانبندی دوره:
  • برنامه آموزشی در قالب 7 دوره تدوین شده است که بصورت متوالی ارائه خواهد شد. جلسات پرسش و پاسخ برای هر دوره به صورت متناوب برگزار خواهد شد.
 
ارزشیابی:
  • این برنامه آموزشی ارزشیابی وآزمون پایان دوره ندارد و به کلیه شرکت کنندگان گواهی شرکت صادر خواهد شد .
 
 مدرسین برنامه:
  • معیار انتخاب مدرسین برنامه عبارت است از: کفایت علمی، تجربه میدانی، و تسلط بر فنون تدریس کارگاهی آموزش بزرگسالان (Adult Learning)
  • بسته به نیاز از مدرسین خبره ی کشوری و بین المللی در زمینه های مورد نظر استفاده می شود. 
 
فرایند اجرا و پیاده سازی:
  1. برنامه اجرایی دوره های آموزشی بصورت سالانه از سوی مرکز ملی آموزش مدیریت سلامت و مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی بازبینی و توسط مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ می شود.
  2. ثبت نام از متقاضیان از طریق وب سایت مرکز بوده و اعضاء هیات علمی جهت شرکت در دوره و آزمون با کلیک برروی دکمه "ثبت نام و شرکت در برنامه آموزشی" به سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی به آدرس ( بزودی)  منتقل خواهند شد.
  3. ارزشیابی برنامه آموزشی به لحاظ کیفیت محتوا، اثربخشی برنامه، اساتید، شیوه اجرا و مدیریت اجرایی برنامه در قالب نظام مدون علمی توسط مرکز انجام خواهد پذیرفت.
  4. فراگیرانی که دوره آموزشی را با موفقیت سپری کرده باشند گواهی پایان دوره دریافت خواهند نمود.
 

برنامه آموزشی مهارت های اساسی مدیریت و رهبری برای اعضای هیات علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور

 
  1. سیستم سلامت:
در این دوره فراگیران با اهادف و کارکردهای سیستم سلامت و همچنین ساختار سیستم سلامت در کشور آشنا می گردند. همچنین در این دوره فراگیران بصورت انتقادی سیستم سلامت و حوزه های مرتبط با حیطه ی کاری خود را نقد و بررسی می کنند.
 
  1. مهارت های عمومی مدیریت و رهبری:
در این دوره فراگیران دانش و مهارت های اساسی در زمینه بهبود توانمندی های رهبری را فرا می گیرند. تمرکز این دوره بر آشنایی فرایگران با رسالت و چشم انداز سازمان، مهارت های ارتباط عمومی و ارتباطات سازمانی و همچنین با تفکر کار تیمی و مهارت های تیم سازی و هدایت تیم می باشد.
 

 
  1. برنامه ریزی و ارزشیابی در سیستم های بهداشتی و درمانی:
در این دوره فراگیران دانش و مهارت های اساسی در زمینه برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی را فرا می گیرند و برای هدایت تدوین برنامه های عملیاتی واحد های زیر مجموعه و همچنین تنظیم برنامه ی مدیریتی خود آماده می شوند. همچنین در این دوره فراگیران با مهارت های اساسی پایش و ارزشیابی در سیستم های بهداشتی و درمانی و همچنین آمادگی جهت تنظیم برنامه پایش و ارزشیابی مجموعه تحت مدیریت خود و هدایت مجموعه تحت مدیریت جهت تدوین و اجرای برنامه پایش و ارزشیابی خود آشنا می شوند.
 

 
  1. مهارت های مدیریت منابع و سرمایه های سازمان:
 
در این دوره فراگیران دانش و مهارت های اساسی در زمینه شناسایی و مدیریت منابع و سرمایه های موجود در سازمان را به منظور ارتقای بهره وری آنها فرا می گیرند.
 

 
  1. مهارت های مدیریت تغییر و تحول سازمان
یکی از بنیادی ترین مهارت هایی که هر فرد و بخصوص یک عضو هیات علمی و در محیط دانشگاه لازم است در آن وریزده شود مهارت های مربوط به برنامه ریزی و هدایت تغییرات می باشد. هدف از این دوره توسعه دانش، مهارت، نگرش و رفتارهای لازم جهت مدیریت فرایند تغییر و همچنین مهارت های لازم در راستای حل مسائل و مشکلات محیط کاری و ارتقای فرایندهای مجموعه تحت مدیریت خود می باشد.

 
  1. مهارت های ارتقای کیفیت
با توجه به اهمیت کیفیت در تمامی عرصه های مدیریت بخصوص در دانشگاه های علوم پزشکی لزوم آشنایی اعضای هیات علمی با مفاهیم روشها و ابزارهای ارتقای کیفیت را ضروری می سازد. از این رو این دوره با هدف آشنا سازی فراگیران با مفاهیم کیفیت و روش ها و ابزارهای بهبود ان تدوین و اجرا می شود.
 
  1. مدیریت آموزش عالی در عصر جدید

با توجه به روند رشد و تغییرات در جامعه و بخصوص در زمینه علم و فناوری در سال های اخیر که حرکت شتابانی به خود گرفته است، غفلت از آینده و نداشتن چشم اندازی واقعی از آن می تواند تمامی برنامه ها و حرکت ها اعضای هیات علمی و دانشگاه ها را بی اثر و منحرف کند. هدف از این دوره توسعه دانش، مهارت و نگرش اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای رویارویی با چالش های نوین پیش روی دانشگاه ها و همچنین همراستایی با برنامه های کلان ملی و منطقه ای برای پیشبرد اهداف دانشگاه ها می باشد. همچنین در این دوره اعضای هیات علمی دانشگاه ها با مفاهیمی که دانشگاه ها در عصر کنونی با آن روبرو هستند و همچنین مهارت هایی آینده نگری و آینده پژوهی و بررسی روندها و ابرروندهای تاثیر گذار بر حرکت دانشگاه ها آشنا می شوند.
 

 عناوین دوره و سرفصل های برنامه آموزشی مهارت های اساسی مدیریت و رهبری برای اعضای هیات علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم

پزشکی 

ردیف عنوان دوره سرفصل ها
1 سیستم سلامت
 
  • تاریخچه نظام سلامت در جهان و ایران (60 دقیقه)
  • اهداف و وظایف نظام سلامت (120 دقیقه)
  • مراقبتهای اولیه بهداشتی و ساختار نظام سلامت ایران (120 دقیقه)
  • پوشش همگانی سلامت (60 دقیقه)
2 مهارت های عمومی مدیریت و رهبری
 
  • تبیین اکوسیستم نظام مدیریت و رهبری(120 دقیقه)
  • نقش ها و کارکرد های رهبری اثربخش(60 دقیقه)
  • تفکر سیستمیک (90 دقیقه)
  • ارتباط موثر (90 دقیقه)
  • تیم و کار تیمی (90 دقیقه)
  • مدیریت زمان (90 دقیقه)
  • سیستم اطلاعات مدیریت (90 دقیقه)
3 مبنای برنامه ریزی و ارزشیابی
  • تبیین اصول و روش های برنامه ریزی (90 دقیقه)
  • اصول تدوین برنامه استراتژیک (تحلیل وضعیت موجود، تحلیل ذینفعان، تهیه رسالت و دورنما، تدوین اهداف، تدوین شاخص های موفقیت) (300 دقیقه)
  • اصول تدوین برنامه عملیاتی (240 دقیقه)
  • اصول و شیوه های کنترل، پایش و ارزشیابی (120 دقیقه)
  • ارزشیابی و اعتیاربخشی سازمان های بهداشتی و درمانی (120 دقیقه)
4 مهارت های مدیریت منابع و سرمایه های سازمان
 
  • مدیریت سرمایه های انسانی (120 دقیقه)
  • مدیریت منابع مالی و فیزیکی (120 دقیقه)
  • مدیریت سرمایه های نامشهود (120 دقیقه)
5 مهارت های مدیریت تغییر و تحول سازمان
 
  • مهارت حل مسئله و تصمیم گیری (120 دقیقه)
  • مهارت مدیریت تغییر(120 دقیقه)
  • مهارت مدیریت نو آوری (120 دقیقه)
  • حمایت طلبی (120 دقیقه)
6 مهارت های ارتقای کیفیت
 
  • اصول و مفاهیم کیفیت (120 دقیقه)
  • روشهای ارتقای کیفیت خدمات و فرایندها (مستندسازی فرایندها، FOCUS PDCA) (120 دقیقه)
7 مدیریت آموزش عالی در عصر جدید
  • دانشگاه های نسل سوم و چهارم (120 دقیقه)
  • شاخص های بین المللی اعتبار بخشی و رتبه بندی دانشگاه ها(120 دقیقه)
  • تبیین مفهوم آینده نگاری در علوم و تکنولوژی (180 دقیقه)
  • ابر روندهای حوزه علم و تکنولوژی (120 دقیقه)
 
  • نوشته شده
  • در 1399/12/18
  • توسط مهدی مهدی پور