041 - 36571813
دوشنبه 17 دي 1403

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز

تاریخ : چهارشنبه 24 دي 1399
کد 550
کلیات برگزاری دوره آموزشی"مهارت های اساسی مدیریت و رهبری برای اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی
 
پیرو اطلاعیه دوره آموزشی مدیریتی توانمندسازی اعضای هیات علمی موارد ذیل به اطلاع می رسد:
 
تعریف دوره:
این برنامه با هدف افزایش توانمندی و همچنین هدایت گام به گام اعضای هیئت علمی گروه های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در قالب یک مجموعه ای 7 دوره ای و در قالب دوره های غیرحضوری و حضوری (کارگاهی و عملی) طراحی و اجرا می شود. این الگوی آموزش مدیریت در قالب دو محور آموزشی شامل: آموزش حضوری و آموزش غیر حضوری اجرا خواهد شد.
هدف دوره:
  • ارتقای دانش، نگرش و مهارت‌های مدیریت و رهبری اعضای هیئت علمی گروه های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور
گروه هدف:
  • اعضای هیئت علمی گروه های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی
  • اولویت با اعضای هیئت علمی دارای پست های مدیریتی (روسای دانشکده ها، معاونین دانشکده ها، مدیران گروه ها و ...)
 
طول و زمانبندی دوره:
  • برنامه آموزشی در قالب 7 دوره تدوین شده است که بصورت متوالی ارائه خواهد شد. در انتهای هر دوره یک بازه زمانی 1 ماهه در نظر گرفته خواهد شد که فراگیران محتواهای آموزشی را در محیط کاری بررسی و یا پیاده سازی و در ابتدای دوره بعد گزارش نمایند.
 
ارزشیابی:
  • دوره حضوری: حضور موثر (30%)، انجام تکالیف کارگاهی (30%)، گزارش اجرایی (40%). گواهی شرکت پس از ارزشیابی دوره صادر میشود.
  • دوره غیرحضوری: با توجه به عنوان دوره آموزشی و نظر اساتید بصورت آزمون الکترونیکی، تکالیف پایان دوره و گزارش اجرایی خواهد بود.
 مدرسین برنامه:
  • معیار انتخاب مدرسین برنامه عبارت است از: کفایت علمی، تجربه میدانی، و تسلط بر فنون تدریس کارگاهی آموزش بزرگسالان (Adult Learning)
  • بسته به نیاز از مدرسین خبره ی کشوری در زمینه های مورد نظر استفاده خواهد شد.
 
فرایند اجرا و پیاده سازی:
  1. برنامه اجرایی دوره های آموزشی بصورت سالانه از سوی مرکز ملی آموزش مدیریت سلامت و مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی بازبینی و توسط مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکیبه کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ می شود.
  2. ثبت نام از متقاضیان هیات علمی از طریق وب سایت مرکز ملی آموزش مدیریت سلامت (NPMC) به آدرس https://npmcweb.tbzmed.ac.ir/ بعمل می آید.
  3. برنامه های آموزش حضوری در محل NPMC و آموزش های مجازی از طریق سامانه آموزش مجازی NPMC برگزار می شود.
تبصره: در صورتی که تعداد ثبت نام کنندگان دوره های حضوری در هر دانشگاه به حد نصاب 30 نفر برسد، به تامین هزینه ها توسط آن دانشگاه امکان برگزاری دوره در محل هر یک از دانشگاه ها مقدور می باشد.
  1. ارزشیابی پایان دوره از فراگیران بر اساس یکی از روش های قید شده در بند ارزشیابی انجام می پذیرد.
  2. ارزشیابی برنامه آموزشی به لحاظ کیفیت محتوا، اثربخشی برنامه، اساتید، شیوه اجرا و مدیریت اجرایی برنامه در قالب نظام مدون علمی توسط NPMC انجام خواهد پذیرفت.
  3. فراگیرانی که دوره آموزشی را با موفقیت سپری کرده باشند گواهی پایان دوره دریافت خواهند نمود.
 
برنامه آموزشی مهارت های اساسی مدیریت و رهبری برای اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی
  1. سیستم سلامت:
در این دوره فراگیران با اهادف و کارکردهای سیستم سلامت و همچنین ساختار سیستم سلامت در کشور آشنا می گردند. همچنین در این دوره فراگیران بصورت انتقادی سیستم سلامت و حوزه های مرتبط با حیطه ی کاری خود را نقد و بررسی می کنند.
 
  1. مهارت های عمومی مدیریت و رهبری:
در این دوره فراگیران دانش و مهارت های اساسی در زمینه بهبود توانمندی های رهبری را فرا می گیرند. تمرکز این دوره بر آشنایی فرایگران با رسالت و چشم انداز سازمان، مهارت های ارتباط عمومی و ارتباطات سازمانی و همچنین با تفکر کار تیمی و مهارت های تیم سازی و هدایت تیم می باشد.
 
  1. برنامه ریزی و ارزشیابی در سیستم های بهداشتی و درمانی:
در این دوره فراگیران دانش و مهارت های اساسی در زمینه برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی را فرا می گیرند و برای هدایت تدوین برنامه های عملیاتی واحد های زیر مجموعه و همچنین تنظیم برنامه ی مدیریتی خود آماده می شوند. همچنین در این دوره فراگیران با مهارت های اساسی پایش و ارزشیابی در سیستم های بهداشتی و درمانی و همچنین آمادگی جهت تنظیم برنامه پایش و ارزشیابی مجموعه تحت مدیریت خود و هدایت مجموعه تحت مدیریت جهت تدوین و اجرای برنامه پایش و ارزشیابی خود آشنا می شوند.
 
مهارت های مدیریت منابع و سرمایه های سازماندر این دوره فراگیران دانش و مهارت های اساسی در زمینه شناسایی و مدیریت منابع و سرمایه های موجود در سازمان را به منظور ارتقای بهره وری آنها فرا می گیرند.
 
  1. مهارت های مدیریت تغییر و تحول سازمان
یکی از بنیادی ترین مهارت هایی که هر فرد و بخصوص یک عضو هیئت علمی و در محیط دانشگاه لازم است در آن وریزده شود مهارت های مربوط به برنامه ریزی و هدایت تغییرات می باشد. هدف از این دوره توسعه دانش، مهارت، نگرش و رفتارهای لازم جهت مدیریت فرایند تغییر و همچنین مهارت های لازم در راستای حل مسائل و مشکلات محیط کاری و ارتقای فرایندهای مجموعه تحت مدیریت خود می باشد.
 
  1. مهارت های ارتقای کیفیت
با توجه به اهمیت کیفیت در تمامی عرصه های مدیریت بخصوص در دانشگاه های علوم پزشکی لزوم آشنایی اعضای هیئت علمی با مفاهیم روشها و ابزارهای ارتقای کیفیت را ضروری می سازد. از این رو این دوره با هدف آشنا سازی فراگیران با مفاهیم کیفیت و روش ها و ابزارهای بهبود ان تدوین و اجرا می شود.
  1. مدیریت آموزش عالی در عصر جدید
با توجه به روند رشد و تغییرات در جامعه و بخصوص در زمینه علم و فناوری در سال های اخیر که حرکت شتابانی به خود گرفته است، غفلت از آینده و نداشتن چشم اندازی واقعی از آن می تواند تمامی برنامه ها و حرکت ها اعضای هیئت علمی و دانشگاه ها را بی اثر و منحرف کند. هدف از این دوره توسعه دانش، مهارت و نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاه ها برای رویارویی با چالش های نوین پیش روی دانشگاه ها و همچنین همراستایی با برنامه های کلان ملی و منطقه ای برای پیشبرد اهداف دانشگاه ها می باشد. همچنین در این دوره اعضای هیئت علمی دانشگاه ها با مفاهیمی که دانشگاه ها در عصر کنونی با آن روبرو هستند و همچنین مهارت هایی آینده نگری و آینده پژوهی و بررسی روندها و ابرروندهای تاثیر گذار بر حرکت دانشگاه ها آشنا می شوند.
  • لازم به ذکر است ثبت نامه دوره از 15 دی ماه فعال خواهد شد.
 
 
 
برنامه آموزشی مهارت های اساسی مدیریت و رهبری برای اعضای هیئت علمی علوم پزشکی
ردیف عنوان دوره سرفصل ها
1 سیستم سلامت
 
  • تاریخچه نظام سلامت در جهان و ایران
  • اهداف و وظایف نظام سلامت
  • مراقبتهای اولیه بهداشتی و ساختار نظام سلامت ایران
  • پوشش همگانی سلامت
2 مهارت های عمومی مدیریت و رهبری
 
  • تبیین اکوسیستم نظام مدیریت و رهبری
  • نقش ها و کارکرد های رهبری اثربخش
  • تفکر سیستمیک
  • ارتباط موثر
  • تیم و کار تیمی
  • مدیریت زمان
  • سیستم اطلاعات مدیریت
3 مبنای برنامه ریزی و ارزشیابی
  • تبیین اصول و روش های برنامه ریزی
  • اصول تدوین برنامه استراتژیک (تحلیل وضعیت موجود، تحلیل ذینفعان، تهیه رسالت و دورنما، تدوین اهداف، تدوین شاخص های موفقیت)
  • اصول تدوین برنامه عملیاتی
  • اصول و شیوه های کنترل، پایش و ارزشیابی
  • ارزشیابی و اعتیاربخشی سازمان های بهداشتی و درمانی
4 مهارت های مدیریت منابع و سرمایه های سازمان
 
  • مدیریت سرمایه های انسانی
  • مدیریت منابع مالی و فیزیکی
  • مدیریت سرمایه های نامشهود
5 مهارت های مدیریت تغییر و تحول سازمان
 
  • مهارت حل مسئله و تصمیم گیری
  • مهارت مدیریت تغییر
  • مهارت مدیریت نو آوری
  • حمایت طلبی
6 مهارت های ارتقای کیفیت
 
  • اصول و مفاهیم کیفیت
  • روشهای ارتقای کیفیت خدمات و فرایندها (مستندسازی فرایندها، FOCUS PDCA)
7 مدیریت آموزش عالی در عصر جدید
  • دانشگاه های نسل سوم و چهارم
  • شاخص های بین المللی اعتبار بخشی و رتبه بندی دانشگاه ها
  • تبیین مفهوم آینده نگاری در علوم و تکنولوژی
  • ابر روندهای حوزه علم و تکنولوژی